Lene Auglend Fjelde: – Kundene sier de er heldige som fikk meg, det er ekstra kjekt!

På et småbruk ved Kragerø bor Lene Auglend Fjelde med mann, barn, sauer og høner – og pensel i hånden. Hun er utdannet maler, har bachelor i sosiologi og er finalist i Norges Hyggeligste Håndverker 2025. For Lene handler håndverksyrket om mer enn maling – det handler om å møte mennesker med respekt, kreativitet og godt håndverk.
Fra oppussingsglede til svennebrev og fargekonsulent
– Jeg har alltid likt å pusse opp hjemme, så da tenkte jeg at det hadde vært kjekt å gjøre det for andre også, sier Lene.
Hun er utdannet maler med svennebrev, har en bachelor i sosiologi og har i tillegg tatt utdanning som fargekonsulent.
– Det kommer godt med i jobben!
En hverdag med maling, småbruk, og mikrohytter
Lene bor på småbruk, har to sønner, to bonus-døtre, hund, katt, høner og sauer – og hun driver også med utleie av mikrohytter.
– Jeg tar oppdrag som maler, også har vi noen hytter som vi leier ut. Så jeg får brukt kreativiteten og og utdannelsen min der også!
Arbeidshverdagen er variert: Hun samarbeider med tømrere på ulike prosjekter, maler på oppdrag ute, og sjonglerer det hele med familieliv og dyrestell.
– Det er veldig motiverende å se resultatet av jobben
Etter flere år i både malerfaget og malerbutikk, kom Lene tilbake til å male på heltid etter at hun flyttet til Kragerø.
– Det er veldig motiverende å kunne se resultatet av det man har gjort. Med maling er det ofte det siste som skjer, og det utgjør en stor forskjell på hele uttrykket.
Når kunder gir tilbakemeldinger som «vi var heldige som traff deg», kjenner Lene at jobben virkelig betyr noe.
– Det er akkurat sånt som gjør det ekstra kjekt å være håndverker!
Små gleder – og skitskjeia i lomma!
På spørsmål om favorittverktøy, svarer Lene med et smil:
– Det må være “skit-skjeia”! Den bruker jeg til alt mulig – åpne spann, skrape vegger, rense pensler.
For de som ikke er så kjent med Sandnes-dialekten, så er det altså sparkelspaden som er favoritten.
Gode råd og godt humør
Det å være hyggelig i jobben handler for Lene om respekt og tilgjengelighet:
– Kundene skal føle seg trygge. Jeg prøver å være høflig, gi gode råd, og være til stede under hele prosessen. Mange er usikre og da er det godt å kunne hjelpe!
Hun trives med å treffe nye folk hver dag og mener det er viktig å lytte.
– Kunden har jo alltid rett, som man sier – men det er også viktig å veilede og forklare, så det blir best mulig for alle!
En finalist med farger og folk i fokus
Lene ble både glad og litt overrasket da hun ble finalist:
– Det er jo veldig kjekt! Det var mange som ble nominert, så det å bli valgt ut blant dem føles stort.
Spesielt én nominasjon traff henne rett i hjertet:
– Det var fra Marianne, som jeg har jobbet med. Hun skrev så fine ord – det gjorde meg litt rørt.