Andzej Suboc: – Smil til verden, og verden smiler til deg!

Finalist i tømrerkategorien: Andzej Suboc.
Finalist i tømrerkategorien: Andzej Suboc.

Når vi møter Andzej, finalist i Norges Hyggeligste Håndverker, er det med et stort smil og en positiv energi. For ham handler det ikke bare om å levere solide håndverkstjenester, det handler om å møte mennesker med respekt, åpenhet og varme. Og det merker kundene hans. Over 400 nominasjoner og tilbakemeldinger vitner om en håndverker som setter spor, både i hjem og hos folk han møter.

– Det begynte egentlig med én kunde som nominerte meg, sier Andzej med et glimt i øyet. – Jeg delte det på Facebook, og plutselig var det utrolig mange som engasjerte seg. Det var overveldende og rørende å lese hva folk skrev. Man bruker mye tid og energi på prosjekter, og det er utrolig fint å få så mye positivt tilbake.

Fra Litauen til Kristiansund

Andzej kom til Norge for over 20 år siden. Han er opprinnelig fra Litauen, men har polsk som morsmål. I dag bor han i Kristiansund med kone og to barn – og kaller seg selv en «ny-nordmann», stolt av både røttene sine og landet han bor og er statsborger i.

Han utdannet seg som møbelsnekker i Litauen, men måtte ta utdanningen på nytt som privatist da han kom til Norge. Deretter fulgte to år med studier ved Folkeuniversitetet for å ta mesterbrev, parallelt med full jobb og ansvar som bas.

– Det var ganske krevende, ler han. – Jeg forsto ikke alltid hva lærerne sa på nettundervisningen. Så jeg måtte lære både faget og språket samtidig! Det var mange ganger jeg tenkte, «hva er det jeg har begitt meg ut på?» Men jeg ga meg ikke – og det gikk jo bra!

I dag driver han sitt eget firma med seks ansatte, og er sertifisert takstmann, har våtromssertifikat og en godkjent våtromsbedrift. Bare på én dag kan teamet hans være i gang med opp til åtte bad.

Håndverk skal være vakkert, funksjonelt og holdbart

For Andzej er ikke snekring bare snekring. Det er kunst, det er ansvar – og det er et møte mellom mennesker.

– Håndverket skal være vakkert, funksjonelt og holdbart. Det krever både erfaring og kunnskap. Men det viktigste er kanskje samspillet med kunden. Mange av dem skal gjennom en oppussing for første gang. Det kan være overveldende, og da må jeg være der – ikke bare som fagperson, men som veileder og støtte.

Han beskrives av kundene som løsningsorientert, hardtarbeidende og imøtekommende. Og når man spør ham hva som driver ham i hverdagen, svarer han enkelt:

– Fornøyde kunder. Å se at noen blir glad for det vi har fått til sammen, det betyr mye. Det handler ikke bare om finishen – det handler om hele prosessen og opplevelsen vi gir dem.

En inspirasjon for andre

Andzej legger ikke skjul på at reisen hans også har inspirert andre.

– Jeg ser at flere med samme bakgrunn som meg har begynt å ta mesterbrev etter at jeg gjorde det. Det er utrolig fint å vite at jeg kanskje har vært med på å vise at det går an. Det handler om vilje. Du må bare tørre å prøve.

Og kanskje er det nettopp dette som gjør ham til en av Norges Hyggeligste Håndverkere. For det handler ikke bare om å kunne faget – det handler om hvordan man møter folk, om å smile og løfte andre.

– Smil for verden, og verden smiler for deg. Det er det jeg tror på. Og det prøver jeg å gjøre hver eneste dag, både som håndverker og som menneske.

;