Dette skal til for å bli Norges Hyggeligste Håndverker

Det har i skrivende stund kommet inn 1 100 nominasjoner og over 90 000 stemmer i bransjekåringen Norges Hyggeligste Håndverker. Men det er absolutt ikke for sent å nominere nye kandidater: Vinneren avgjøres til syvende og sist av juryen.

Det er lett å tenke at toget har gått, og at det er nytteløst å nominere nye kandidater når man ser hvor mange stemmer som har kommet inn. Heldigvis er det ikke slik!

Juryen i Norges Hyggeligste Håndverker 2020 vurderer alle nominerte på lik linje - uansett når de er nominert eller hvor mange stemmer de har fått.

Når juryen skal plukke ut 21 finalister, og senere syv bransjevinnere og en hovedvinner, er det helhetsinntrykket som vil være avgjørende.

**Stemmer, antall nominasjoner, innhold i nominasjonene, faglig dyktighet og engasjementet, er bare noe av det juryen vurderer. **

På utkikk etter den hyggeligste - ikke den mest populære

– Norges Hyggeligste Håndverker handler om å løfte frem håndverkere som gjør det lille ekstra for kunder og kollegaer, og som alltid har et smil om munnen, sier Benjamin Husstad-Nedberg, prosjektleder i Norges Hyggeligste Håndverker.

– Vi er ikke på utkikk etter den mest populære håndverkeren. Derfor er det en jury som til syvende og sist avgjør hvem som går til topps, ikke hvem som har flest stemmer.

Han forteller at tidspunktet du blir nominert ikke skal ha betydning for om du kan vinne eller ikke.

– Tidligere år har vi sett at kandidater som har blitt nominert i både juni, juli og august har gått hele veien til finalen, forteller Husstad-Nedberg.

Dette sier juryen er viktig i kåringen

Vi har snakket med juryen for å få deres ord på hva de ser etter når de velger kandidater til finalefasen.

Håvard Bungum, administrerende direktør i Mittanbud:

– Denne kåringen handler mye om å heve håndverksbransjens omdømme slik at vi får flere unge til å velge yrkesfag. For få til dette må kandidaten naturligvis ha en grunnmur, men også kunne være en rollemodell for andre.

– Skal vi klare å inspirere ungdommen så må vi formidle de gode historiene og vise frem alle de flotte fagfolkene som med yrkesstolthet står på, smiler til kundene og får jobben skikkelig gjort.

Ingvild Øversveen, markedssjef Volkswagen Nyttekjøretøy hos Harald A. Møller:

– Vi ønsker å se engasjement! Klarer kandidaten å få med seg kolleger, kunder og lokalsamfunn, samt vise at man brenner for faget? Dette skinner ofte gjennom hos de kandidatene som har spesielt gode nominasjoner.

Christel Borge, administrerende direktør i Dipper:

– Vi i Dipper er svært opptatt av kundefokus, og jeg tenker dette er svært viktig om man skal gå til topp i denne kåringen.

– Vinneren må demonstrere at kunden kommer først og at man strekker seg langt for å løse kundens utfordringer. Håndverksbransjen er en servicebransje og jeg mener at magien skapes i selve møtet mellom håndverkeren og kunden.

Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted & Juryformann Norges Hyggeligste Håndverker 2020:

– Juryen vil gjøre en helhetsvurdering hvor vi ser på stemmeantall, bredde i nominasjonene, engasjement, og det faglige. Vinneren må vise seg som verdige representanter for bransjen.

Kjenner du en hyggelig håndverker som du mener fortjener å vinne? Nominer henne eller han i dag!

;