Kvalitetsarbeidet i Norges Hyggeligste Håndverker

Bildetekst: Utsnitt fra en av kvalitetssjekkene som gjøres på kandidatene som vurderes til finalen i Norges Hyggeligste Håndverker
Bildetekst: Utsnitt fra en av kvalitetssjekkene som gjøres på kandidatene som vurderes til finalen i Norges Hyggeligste Håndverker

Vi kårer den hyggeligste – ikke den flinkeste, dyktigste eller mest populære:

Hvordan sikrer vi kvalitet i kåringen?

Med andre ord: Vi kårer ikke den beste eller mest seriøse håndverkeren. Dette er blant annet fordi bransjen selv ikke er enige om felles standarder for seriøsitet.

Vi kårer heller ikke den mest populære håndverkeren. Håndverkerne som er blitt store i sosiale medier gjør riktignok en viktig jobb for å skape positiv blest om håndverksbransjen, men dette er ikke i seg selv et vinnerkriterium i kåringen vår.

Hva betyr det å være hyggelig?

Begrepet hyggelig innebærer at håndverkeren er profesjonell i kundegrensesnittet, som betyr å være flink med alle delene av kundedialog. Kundedialog betyr mye forskjellig; god oppfølging, redelig markedsføring, svare på henvendelser, gi gode faglige råd, møte opp på avtalt tidspunkt, ha alle papirer i orden, utføre et faglig godt arbeid innen oppgitte tidsfrister, samt fakturere som avtalt.

Men vi forutsetter et minstekrav til seriøs drift for å bli nominert, og vi øker kravene utover i kåringen.

Hvorfor kårer vi den hyggeligste?

Det er flere hensikter med å kåre den hyggeligste. Som nevnt er seriøsitet et tema bransjen ikke er enige om standarder for. Videre ser vi at temaet hyggelig engasjerer mye bredere i befolkningen enn seriøsitet alene. Til slutt er profesjonalitet i kundegrensesnittet en viktig del av den totale håndverkstjenesten som fagpersonen leverer til kunde. Dette siste er også det feltet som har størst potensial for profesjonalisering i bransjen.

De ulike fasene i kåringen

Kåringen av Norges Hyggeligste Håndverker har ulike faser med ulik vektlegging av kriterier og vilkår;

- Grunnleggende datasikkerhet.

Kåringen har flere lag av datasikkerhet. Vi bruker CAPTCHA, whitelist for VPN, samt flere andre systemer vi ikke vil avsløre av sikkerhetsgrunner. Systemet hindrer forsøk på juks, falske nominasjoner og stemmer.

- Nominasjonsfasen (april - juli)

Nominasjonsfasen er det vi kaller den første delen av kåringen, der alle kan nominere håndverkere de mener fortjener å vinne. Her er kravene at den nominerte jobber som håndverker, eller er ansatt i et håndverksfirma. Den nominerte og den som nominerer, gjør dette under fullt navn. Ingen anonyme nominasjoner tillates.

Det er ingen andre faglige krav i denne fasen, og det er viktig at det ikke er slike krav. Årsaken er at vi ønsker bredest mulig rekkevidde for kåringen, og det er umulig i dag for forbrukere å sjekke alle seriøsitetskrav. Hvis krav til for eksempel Mesterbrev eller svennebrev innføres i denne tidlige fasen av kåringen, kan vi miste mye engasjement, og nettopp engasjement er viktig her.

Men vi stiller likevel noen minimumskrav i denne fasen, se vilkår: https://hyggeligste.no/om-kampanjen#vinnerkriterier-og-vilkar

Alle nominasjoner som kommer inn leses manuelt, av en av våre prosjektmedarbeidere. I år er det kommet inn 3800 nominasjoner hvilket gjør denne jobben meget omfattende, men den gir svært god kvalitetssikring. Vi oppdaterer skrivefeil, cropper bilder, samt spør den som nominerte om de ønsker å utfylle hvis nominasjonen er mangelfull.

- Finalefasen (august - september)

Finalefasen er der juryen velger hvem som går videre til finalen, og er den andre, store fasen i kåringen. Her øker seriøsitetskravene betraktelig, da man som finalist skal være et forbilde for bransjen man representerer.

Vi sjekker alle åpne datakilder, som mesterregisteret, økonomi og så videre.

utklipp fra kvalitetssjekkskjema nhh

I tillegg til åpne kilder sjekker vi informasjon kandidaten selv har delt åpent, samt innhenter innspill fra alle samarbeidspartnere og sponsorer.

- Fagbrev/svennebrev

Fagbrev/svennebrev er en viktig diskusjon når finalistene skal vurderes. Hyggeligste har i flere år jobbet for at svennebrev/fagbrev skal registreres digitalt, slik at informasjonen kan tilgjengeliggjøres for publikum/andre. Dette registeret finnes ikke i dag. Det er bransjeorganisasjonenes ansvar å fikse dette, men vi vil gjerne være en partner i et slikt prosjekt hvis det blir aktuelt i fremtiden.

Det er umulig å sjekke tusenvis av kandidater for svennebrev/fagbrev når informasjonen ikke er tilgjengelig digitalt. Da må vi stole på kandidatens ord samt at andre i bransjen sier ifra hvis de ser feil.

Juryen vurderer at det er viktigere med fagbrev/svennebrev innen fagene elektro og rør da disse defineres som samfunnskritiske. Selv om fagbrev/svennebrev ikke er et lovpålagt krav, anses det i mange sammenhenger som en bransjestandard for å dokumentere kompetanse. Derfor har også Hyggeligste dette spesifisert i vilkårene:

alt text

Dette ser juryen etter

Alt ovennevnte vurderes grundig på alle aktuelle kandidater, før disse sendes over til juryen. Juryen er allmektig, og velger alle finalister og alle vinnere i kåringen. Stemmer og nominasjoner er viktige da de sier noe om kandidatens evne til å engasjere sitt nærmiljø, og det sikrer at kandidaten kommer på juryens “radar”. Men stemmer og nominasjoner alene er ikke vinnervilkår. Juryen vurderer følgende kriterier:

  • Den nominerte leverer gode tjenester men har også det ekstra glimtet i øyet, de sosiale evnene, den gode latteren eller greier på annet vis å skape hyggelige kundeopplevelser.

  • Den nominerte må være en dyktig og seriøs fagperson og håndverker (eller lærling) av yrke

  • Håndverkeren må jobbe i eller eie en bedrift som kan fremlegge skatte- og mva.-attest

  • Finalister og vinnere vurderes strengere enn de andre nominerte. For å vil bli valgt ut av juryen vurderes flere faktorer:

Holdning til kunder. Har kandidaten et utpreget fokus på kunden? Skapes tillit og trygghet? Er kandidaten flink til å følge opp avtaler, holde frister og rette opp eventuelle feil?

Nominasjoner. Bredde i nominasjonene viser kandidatens evne til å engasjere eget nettverk. Er kvaliteten på nominasjonene bra og gir gode beskrivelser av kandidaten? Nominasjoner fra kunder og kollegaer vurderes ekstra nøye.

Stemmer. Stemmene sin viktigste oppgave er å løfte frem gode håndverkere og gjøre juryen oppmerksom på kandidatene. Stemmer har mindre betydning når juryen vurderer de ulike kandidatene mot hverandre. Juryen gjør en helhetsvurdering når man plukker ut finalister og vinnere, og stemmer er mindre viktig enn totalen av de andre kriteriene.

Faglig dyktighet. En hyggelig håndverker er selvfølgelig faglig profesjonell. Alle kandidater som vurderes som finalister, kvalitetssikres grundig av prosjektmedarbeidere. Alle åpne registre gjennomgås (Mesterbrev, DSB, osv.), i tillegg til kundevurderinger, innspill fra partnere, og kandidatenes aktivitet i sosiale medier vurderes. Svennebrev/fagbrev vektlegges.

Redelighet. Sannferdig og korrekt markedsføring av egen bedrift for å unngå villeding av potensielle kunder.

God kollega. Er kandidaten godt likt blant sine kollegaer? Hva sier konkurrentene om vedkommende?

Engasjement i eget nærmiljø. Yter kandidaten noe ekstra, ut over egen jobb?

Finalistfilmer. Alle finalistene får besøk av vårt videoteam, som lager et portrettintervju med kandidaten. Filmen vurderes av juryen, som på denne måten blir godt kjent med kandidaten.

Hvis alle kriteriene møtes kan man kalle kandidaten en ekte rollemodell. Her er vi ved essensen i Norges Hyggeligste Håndverker; vi vil løfte frem gode rollemodeller, som kan representere håndverksbransjen på en eksemplarisk måte, og som hele bransjen kan stille seg bak.

Når vi lykkes med dette, styrker vi bransjens omdømme og rekrutteringen til yrkesfagene i Norge!

Håndtering av bekymringsmeldinger

Vi mottar nå og da henvendelser på nominerte som noen mener driver svart, feil, eller useriøst.

Prosjektledelsen etterforsker grundig alle henvendelser, men vi krever dokumentasjon hvis vi skal gjøre tiltak mot noen nominerte. Vi må eksempelvis kunne stå med ryggen rett og svare en journalist på spørsmålet “Hvorfor har dere utestengt denne personen?”, og da må vi ha dokumentasjon.

Avslutningsvis håper vi i prosjektgruppen at denne detaljerte gjennomgangen viser at vi tar kvalitet på høyeste alvor i kåringen, samt gir publikum et innblikk i juryarbeidet og hvordan kandidatene vurderes.

Vi tar gjerne imot innspill til forbedringer eller andre ideer, så ta gjerne kontakt!

Vennlig hilsen Benjamin Husstad-Nedberg, prosjektleder Norges Hyggeligste Håndverker

;